הדפסים – מדריך לשימוש נכון

כל מעצב מקצועי יודע שבכדי ליצור עיצוב עמוק, מתוחכם ותופס עיניים – צריך לעצב בשכבות תוך כדי ערבוב מרקמים וצורות.
באנגלית קוראים לזה Patterns (הדפסים)

הכוונה היא לצורה ולמרקם של הבד (ולא רק) שנמצא בחפצים השונים שבחלל המעוצב- בספה, בווילון, בכריות, בשטיח, בטפט ואפילו בתמונות וברגלי השולחן. וזה בא בצורות רבות ומגוונות: הדפס גאומטרי (פסים, זיג- זג, נקודות, קווים אלכסונים), הדפס אתני, שימוש בכיתוב וצילום, הדפס של החומר עצמו כגון עור ועץ ועוד שימושים.

ערבוב נכון בין הדפסים שונים יעשה את ההבדל בין עיצוב חובבני לעיצוב מקצועי.

אז הנה המדריך שלי לשימוש בהדפסים בעיצוב פנים:

  1. קנה מידה– גודל ההדפס מתחלק לשלושה גדלים : גדול, בינוני וקטן. כדי ליצור מראה נכון והרמוני חשוב להשתמש באופן שווה מכל גודל (1 גדול, 1 בינוני ו- 1 קטן ). שימוש שלא לפי כלל זה יגרום לבלבול בעיניים ולעומס.
שימוש נכון בהדפסים: הדפס קטן, בינוני וגדול (מימין לשמאל)
  1. אי חזרה בבחירת הצורהדיברנו על כך שיש צורות שונות ומגוונות. בהדפסים הגאומטריים (בעלי חזרה תבנתית קבועה) יש לדעת שנוצרת תנועתיות בעין המתבונן כלפי דוגמת ההדפס. וכאן הכלל, בכדי שהעיצוב יהיה הרמוני (ולא יצור כאב ראש…) אין לחזור על אותה תנועה אלא רצוי להשתמש בתנועות ניגודיות.
שימוש נכון בצורת ההדפס: תנועה ריבועית, תנועה אנכית ותנועה מעגלית (מימין לשמאל)
  1. שילוב של מרקמים שונים– ערבוב בין מרקמים שונים של בדים מוסיף המון עומק ותחושת נוחות לעיצוב. כך למשל ניתן לערבב בין ספה מבד כותנה לבין שטיח צמר וכרית קטיפה. לאוהבי העיצוב המונוכרומטי קיימת חשיבות כפולה לכלל זה – שהרי בעיצוב נטול ניגודיות בין צבעים – גיוון בין מרקמים הוא שם המשחק שמביא לעיצוב מוצלח !
שימוש במרקמים שונים (עור, קטיפה וכותנה)
  1. בחירה נכונה של צבעים– הכלל האחרון כמובן קשור לצבעים (איך לא ? ). שהרי ככל שבחירת הצבעים תהיה טובה יותר – העיצוב יהיה וואו יותר. גם בהקשר של Patterns  בחירת צבעים נכונה 'מקפיצה' את יופי ההדפסים שנבחרו.

תוכן עניינים